Je hebt 3 stressreacties die mensen ervaren in een bepaalde situatie: vechten, vluchten en verstarren. Dit gebeurt automatisch! Stress ervaar je bij lichamelijke bedreiging èn als je gevoel van veiligheid, je sociale status en je identiteit in het geding zijn. Bij kritiek voel je je misschien gekweld, waardoor je jezelf onveilig voelt. Je lichaam reageert daarop met een stressreactie. Dan wil je vechten of vluchten. Ook als je gevaar alleen maar als voorstelling in je gedachten neemt, geeft dit reacties.

Onze eigen gedachtes kunnen ons stressmechanisme in gang zetten, zonder dat er daadwerkelijk hier en nu daadwerkelijk gevaar is. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook bij het lezen van een spannend boek of het kijken naar een film. Er is geen echt gevaar, maar je lichaam reageert op de voorstelling.

We staan door veel factoren bloot aan stress. Met name hooggevoelige mensen die een gevoeliger zenuwstelsel hebben, veel meer nadenken en een goed voorstellingsvermogen hebben, zullen hierdoor meer kans op stress krijgen als ze hier geen rekening mee houden.

illustratie-vechten-vluchten-bevriezen-door-geert-bal-uit-het-boek-ontspannen-is-leuk

Helaas is het tegenwoordig zo, dat we de stress meestal niet kwijtraken omdat de reactie van vechten, vluchten en verstarren, sociaal niet geaccepteerd is. Hierdoor bouwt je stress (jarenlang) op. Dit komt omdat je stress steeds blokkeert en als het ware opslaat in je lichaam. Hierdoor krijg je weer lichamelijke klachten zoals: stijve nek, rug, schouders (vechten) en pijn in de onderrug (vluchten). Ook is de ademhaling oppervlakkig. Dit alles kan bij acute stress gebeuren, maar uiteindelijk kan het chronisch worden. Sommige veel geziene reacties kunnen stress nog eens verhogen, je lichaam extra prikkelen zoals; koffie, alcohol, snoep, suiker. Ook aspirines, rennies en zelfs antidepressiva! (Zeker bij HSP omdat je gevoel dan afgevlakt wordt).

In principe is je lichaam zelfregulerend maar door langdurig misbruik kost het te veel tijd om te herstellen. Als ontspannen niet lukt, leidt teveel stress uiteindelijk tot een burn-out!

Luister daarom goed naar de beginnende signalen van je lichaam, omdat je lichaam precies weet hoe het met je gaat. Beschouw daarom je lichaam als je beste pijler, vriend of vriendin en luister er goed naar!

4 Tips om te ontspannen:

  1. Maak iedere week een planning met dingen die je mag doen. Plan eerst wat het meest belangrijk is en zo het rijtje af. Plan ruim in zodat je alles bewust doet met een rustige ademhaling. Heb je s’avonds nog een verjaardag? Plan dan niet te veel in omdat dit veel energie kan kosten.
  2. Plan minimaal 2 avonden in dat je niks hebt. Zet daar een streep in je agenda en laat dan ook niemand die avonden van je afpakken. Echt tijd voor jezelf!
  3. zoek de natuur op, ga lopen, hardlopen of fietsen in het bos. Heerlijk de natuur opsnuiven en weinig prikkels. Je kan dan lekker ontprikkelen en jezelf weer opladen.
  4. Ga op je werk in de pauze lekker een rondje lopen om even uit de werksfeer te zijn. Je zal zien dat dit wonderen kan doen! Je hebt daarna weer meer energie die je nodig hebt om er een leuke werkdag van te maken.

Probeer niet alleen de tips te lezen en dan te denken: “Dat zou inderdaad goed zijn als ik dat zou doen”. Dat werkt niet! Pak het gewoon op en leer om voor jezelf te zorgen. Je hebt nu eenmaal de eigenschap om voor anderen te zorgen en dat is prachtig. Alleen vaak vergeet je jezelf in het verhaal met alle gevolgen van dien.

Mocht je vragen hebben, dan kan je mij altijd even mailen. Succes en laat maar weten of het je lukt!