De 4 kenmerken van hooggevoelige mensen zijn:

  1. sensorische sensitiviteit
  2. emotionele intensiteit
  3. diepgaande verwerking
  4. overprikkeling

Ik zal de aankomende tijd in 4 blogs beschrijven wat de punten inhouden en hoe je er mee om kan gaan. Vandaag het eerste punt; Sensorische sensitiviteit.

Sensorische sensitiviteit

Mensen nemen dingen waar via de zintuigen waarvan we er 5 kennen. Eigenlijk zijn het er 6, omdat het evenwichtsorgaan er ook bij hoort. Deze zintuig scharen we wegens de locatie onder het oor en gehoor. De 5 zintuigen die wij als mens hebben zijn:

  1. gevoel (tast, druk, temperatuur, pijn, stand van het lichaam)
  2. gezicht
  3. reuk
  4. smaak
  5. gehoor (evenwichtsorgaan)

De zintuigen registreren voortdurend prikkels en sturen die door. Onze hersenen maken op hun beurt een selectie van de belangrijkste prikkels. Die geselecteerde prikkels, daar worden we ons van bewust en de rest filteren we er uit.

i283726789463632109._szw270h3500_

Omdat hooggevoelige mensen meer en genuanceerder prikkels waarnemen, zijn ze zich bewuster van de details in hun fysieke omgeving. Dit maakt het leven intenser en kan een versterkt schoonheidsgevoel geven. Door de scherpe waarneming zijn ze zich eerder bewust van gevaar, doordat ze alerter zijn. Ze zien, horen, proeven en ruiken meer en meer nuances. Je bent als je HSP bent een uitstekende waarnemer!

Enkele voordelen van sensorische sensitiviteit:

  • Je ziet meer details
  • Je herkent sneller lichaamstaal
  • Aanrakingen worden sterker beleeft
  • Je reuk en smaakzin is goed ontwikkeld
  • Je gehoor is goed ontwikkeld.

Enkele nadelen van sensorische sensitiviteit:

  • Je ziet sneller nuances die minder prettig zijn
  • Je herkent negatieve gezichtsuitdrukkingen
  • Pijnbeleving is vaak heftiger
  • Je reageert sneller op middelen zoals; voeding, medicatie, smeersels, etc.
  • Vieze smaken en geuren komen sneller binnen
  • Geluiden kunnen hard binnenkomen
  • Energie van anderen neem je snel over

Bij overprikkeling wordt de sensorische gevoeligheid soms tot in het extreme versterkt, met name de tastzin. De stress kan zo heftig zijn, dat het fysiek pijn doet! Hierdoor kan je weer angstig worden en kom je in de bekende vicieuze cirkel.

Waarvoor moet je waken bij sensorische sensitiviteit:

  1. Zorg dat je gefocust bent op 1 ding zodat je niet te veel negatieve energie in je opneemt van de buitenwereld.
  2. Zorg dat je genoeg ontspanning zoekt, want als je overprikkeld bent, komt alles harder binnen en reageer je vaak niet meer optimaal op je omgeving.
  3. Geef bij gevoeligheid voor geluid aan bij de mensen in je huis en eventueel je buren, dat je hier last van hebt, zodat men er rekening mee kan houden. Dit scheelt voor jezelf een hoop frustraties.
  4. Blijf dicht bij jezelf en kijk welke energie je wel en welke energie je niet nodig hebt. Je lichaam is je beste vriend(in), want die geeft snel genoeg aan hoe het geestelijk met je gaat!
  5. Geef bij de (tand)arts aan dat je meer gevoelig voor pijn bent dan gemiddeld. Ze kunnen daar dan rekening mee houden en je eventueel extra verdoven.
  6. Wees alert en wees zuinig op je energie. Hooggevoeligheid is namelijk geen keuze, maar er mee om leren gaan wel!

Het mag duidelijk zijn dat het aangeven van je sensitiviteit bij anderen een must is. Je krijgt dan makkelijker erkenning en het levert heel veel op voor jezelf. Je zal dan minder snel de negatieve ervaringen beleven waardoor je weer minder stress ervaart.

Schrijf voor jezelf eens op een A4-tje welke zintuig bij jou het meeste versterkt is. Zet daar dan alle negatieve effecten bij. Kijk daarna eens wat je er mee kan doen om het positief in te zetten. Je zal zien dat je er vaak wat mee kan doen.

De volgende keer schrijf ik een blog over punt 2: emotionele intensiteit.

Succes!