Overprikkeling kan je vergelijken met een stressreactie. De overprikkeling zorg er voor dat je niet goed meer kan functioneren en dat de psychische functies niet goed meer werken. Ook het verwerken van emoties gaat lastiger met alle gevolgen van dien. Overprikkeling zorgt er voor dat de goede kwaliteiten van de sensorische sensitiviteit (zie blog 1), hun emotionele intensiteit (zie blog 2) en van het vermogen tot diepgaande verwerking (zie blog 3) niet goed uit de verf komen. Dit ervaren hooggevoelige mensen als zeer storend, omdat het verschil tussen normaal functioneren en bij overprikkeling zo enorm groot is. Dit kan ook van het ene op het andere moment optreden! Je zelfvertrouwen gaat dan gelijk met stappen achteruit. Zeker als mensen kritiek geven op hun overprikkelde gedrag, heeft dit grote gevolgen.

Help-Kortsluiting_1

Doordat stress bij hooggevoelige mensen meestal heviger is dan gemiddeld, worden lichamelijke effecten ook extra waargenomen zoals; pijn, hartkloppingen, zweten, rood worden, opgelaten voelen, etc. Het toch al drukke hoofd probeert nog harder te werken, waardoor je juist in een vicieuze cirkel terechtkomt. Helaas zijn er veel hooggevoelige mensen die tegen hun gevoeligheid vechten. Dit ga je zeer zeker verliezen, want je komt er niet vanaf….en wees blij! Zorg dat je er mee om leert gaan, dat is echt mogelijk.

Prikkels zijn er nu eenmaal heel veel in de wereld om je heen. Die neem je bewust dan wel onbewust op in je systeem. Wat je er dan mee gaat doen is belangrijk. Ga je het negeren of juist alles op alles zetten om het maar niet te voelen? Dit werkt dus niet.

4 tips om overprikkeling voor te zijn:

  1. Luister naar je lichaam! Je lichaam is je beste vriend(in) en die geeft al vrij snel aan als je veel prikkels ervaart. Zie dat je hier bewust van gaat worden en zorg dan dat je gelijk actie onderneemt om niet overprikkeld te raken.
  2. Plan je dag niet te vol in, ook niet in je priv├ęsituatie! Neem tussendoor tijd voor jezelf om te ontladen en even tot jezelf te komen.
  3. Zet minimal 2 avonden een dikke streep door je agenda! Die avonden spreek je niks af, dan alleen lekker dingen voor jezelf, zoals; in bad gaan, lekker buiten wandelen, boekje lezen, sauna, etc.
  4. Zet alle automatisch binnenkomende berichten op je gsm uit! Je zal zien wat dit je aan rust oplevert. Je blijft anders slaaf van je gsm omdat die bepaald wanneer je er op gaat kijken. Pas hiervoor en zet uit!

Zo zijn er nog heel veel meer dingen om aan te passen in je leven om met je hooggevoeligheid om te gaan, maar een begin moet er zijn. Pak bovenstaande punten eens op en kijk wat het met je doet.