Wij mensen hebben al snel de neiging om pijn en emoties te vermijden. Dit geldt zeer zeker als je hooggevoelig bent. Je hebt dan meer tijd nodig om alles te verwerken, dus ga je vechten tegen je gevoelige kant. Je doet dan wel aan symptoombestrijding omdat je er direct vanaf wil, maar de oorzaak pak je niet aan. Bij emotionele pijn wordt al snel gezegd dat je het los moet laten, maar was het maar zo makkelijk. Loslaten kan vertaald worden naar negeren of wegdrukken en dat is juist niet goed. Wat je onderdrukt aan emoties, krijg je vaak nog heftiger terug in de vorm van lichamelijke pijn(tjes). Prikkels en emoties zijn sterk aan elkaar verbonden. Daarom hebben emoties vaak een lichamelijke uitwerking. Luisteren naar je emoties en je lichaam is daarom zeer noodzakelijk!

Misschien heb je zelf geen idee hoe je met emotionele pijn om kan gaan. Het beste is om het eerst te aanvaarden, zodat je minder moeite hebt om het naast je neer te leggen. Als je pijnlijke emoties wil ontkrachten, zal je het eerst liefdevol moeten aanvaarden, door er bewust naartoe te gaan. Emoties willen net als pijn gehoord worden want het signaal is er niet voor niets!

Emoties worden in ons lichaam opgeslagen en blijven zich net zo lang aanbieden totdat ze gehoord en verwerkt worden. Door je emoties te aanvaarden en te accepteren, zal je zien dat je het makkelijker kan vrijgeven.

Oefening:

Ga op je rug liggen met je handen op je buik en je ogen dicht. Voel hoe je rustiger gaat ademen en neem hiervoor de tijd. Voel nu in je lichaam waar de nare emotie zit en probeer daar naartoe te ademen. Doe dit niet gefrustreerd, maar met een liefdevolle aandacht voor jezelf. Adem rustig in …… dan adem je wat langer uit, naar de emotie toe. Je zal merken dat je lichaam hier ook op reageert. Het kan zijn dat je tintelingen krijgt, jeuk of andere dingetjes. Accepteer dit gewoon en ga weer terug met je aandacht naar de emotionele pijn. Herhaal dit een aantal keer per dag en kijk wat het met je doet. Deze oefening werkt ook heel goed bij fysieke pijn en overprikkeling! (hoofdpijn, buikpijn, etc.)

Bovenstaande oefening is puur ter ontspanning en niet als therapeutische oplossing voor je probleem. Wel werkt deze vrij direct omdat je echt dicht bij jezelf blijft en bewust aandacht geeft, daar waar nodig.