Als je aan weerbaarheid denkt, kan dit van alles betekenen. Je kan denken aan fysieke of mentale weerbaarheid. Fysiek weerbaar zijn is ook weer goed voor je mentale weerbaarheid. Als je bijvoorbeeld een goede zelfverdedigingssport onder de knie hebt, geeft dat zekerheid en mentale kracht. Als je mentaal weerbaar bent, kom je meestal ook lichamelijk weerbaar over, door je uitstraling. Zo zie je maar dat beide aspecten zeer belangrijk zijn over hoe jij je voelt en hoe je overkomt.

Wanneer je lichamelijk in goede conditie bent, ben je ook beter bestand tegen externe prikkels en bepaalde lichamelijke klachten. De stofjes die je met sporten aanmaakt zijn weer goed voor je hersenen en geeft een goed gevoel. Het is belangrijk voor je (zeker wanneer je hooggevoelig bent) om fysiek en mentaal weerbaar te zijn. Helaas komt het maar al te veel voor dat mensen (die hooggevoelig zijn) niet goed voor zichzelf zorgen. Je dag is strak ingepland waardoor je weinig tot geen rustmoment hebt. Je zorg alleen maar voor de ander waardoor jij jezelf voorbij loopt. Nee zeggen komt bij jou niet voor omdat je de ander wil ‘pleasen’. Hierdoor stroomt je energie weg en raak je steeds meer oververmoeid. Doordat je lichamelijk uitgeteld raakt, ben je geestelijk ook moe en kom je in een vicieuze cirkel terecht.¬†

download

Wat kan je doen om fysiek en mentaal beter in balans te zijn?

Om beter in balans te zijn is het raadzaam om niet te veel hooi op je vork te nemen. Zeg eens wat vaker ‘nee’ en plan tijd in voor jezelf. Zet minimaal 2 avonden per week een dikke streep in je agenda waarin je niets inplant, behalve leuke dingen voor jezelf. Ga sporten, want sporten is goed voor lichaam en geest. Luister naar je lichaam, want je lichaam geeft aan hoe het met je gaat! Leer te voelen wanneer je energie aan het vreten bent, zodat je op tijd je invulling van je dag kan aanpassen. Probeer eens nieuwe dingen waar je durf voor nodig hebt. Kom uit je vertrouwde leventje en onderneem wat meer. Neem een training zelfverdediging!¬†Deze en nog veel meer dingen kunnen je helpen om meer weerbaar in het leven te staan.

Hoe pak ik dit aan?

  1. Onderzoek voor jezelf eens welke sport je leuk vind. Neem eens een proefles om te voelen of de sport bij je past. Kom in actie en stel het niet constant uit!
  2. Zet in je agenda minimaal 3 rustmomenten op de dag wanneer je echt pauze neemt. Pauze betekend, uit je (werk)situatie gaan en echt even rustig zitten of een stukje lopen zonder gsm oid. Het liefst in de natuur.
  3. Pak een pen en papier en schrijf daar eens wat dingen op die je altijd al hebt willen doen. Dingen die echt nieuw voor je zijn en misschien best spannend zijn. Zet daarna het meest haalbare bovenaan en pak je kans!

Succes en ik hoop dat je wat aan de tips hebt!